Ekr 2. Okolí podniku
n OKOLÍ PODNIKU
n geografické
n sociální
n politické a právní
n ekonomické
n ekologické
n technologické
n etické
n kulturně historické
n SOCIÁLNÍ OKOLÍ
n podnikatelská rozhodnutí jsou kompromisem mezi ekonomickou racionalitou a sociální odpovědností
n ohled na sociální důsledky podniku může být pro podnik výnosný
n v ideálním případě prospěch podniku i jeho okolí (Baťa – Zlín)
n sociálně tržní ekonomika:
n ekonomika ovlivňování státními sociálními opatřeními
n alternativa „volné“ tržní ekonomice
n EKONOMICKÉ OKOLÍ
n nejvýznamnější okolí pro podnik
n podnik je ve svém chování a rozhodování ovlivněn hospodářskou situací země a její dynamikou, zejména:
n dostupností a cenami výrobních faktorů
n daňovou zátěží
n hospodářským růstem, měnovým a devizovým vývojem
n ekonomické okolí tvoří také odběratelé, dodavatelé a finanční instituce
n ZDROJE INFORMACÍ PODNIKU O SVÉM OKOLÍ
n Obchodní věstník (info o firmách)
n sledování médií – odborné i populární informace
n neoficiální informace obchodních přátel a jiných subjektů – DŮLEŽITÉ!
n vládní prognózy vývoje ekonomiky
n informace zájmových průmyslových a podnikatelských svazů (např. Svaz včelařů)
n TYPOLOGIE PODNIKŮ
n podniky určitého typu (stejné charakteristiky) se liší od podniků jiného typu;
n Hlavní hlediska členění podniků:
n podle právní formy
n podle sektorů a hospodářských odvětví
n podle velikosti
n podle typu výroby
n TYPOLOGIE PODLE PRÁVNÍ FORMY
n podniky jednotlivce – vlastněny jednou fyzickou osobou – živnosti
n osobní společnosti – vlastní 2 a více osob společně se dělících o zisky a ztráty – v. o. s., k. s.
n kapitálové společnosti – kapitálová účast společníků na podnikání – s. r. o., a. s.
n družstva – organizace vlastněná a provozovaná společností osob, jejichž cílem není vytvářet zisk, ale dávat užitek svým členům
n státní podniky – organizace zajišťující některé důležité služby, které by soukromý sektor nezajistil – neziskové organizace: rozpočtové a příspěvkové organizace, občanská sdružení, nadace
n TYPOLOGIE PODLE SEKTORŮ A HOSPODÁŘSKÝCH ODVĚTVÍ
n sektor veřejný, soukromý a smíšený
n sektor primární (prvovýroba – získává statky přímo z přírody – zemědělství, těžba), sekundární (druhovýroba, zpracovává statky získané prvovýrobou na výrobní prostředky nebo spotřební předměty), terciální (nevýrobní – většinou služby)
n hlavní sektory ekonomiky:
n sektor zemědělství
n sektor průmyslu
n sektor služeb
n TYPOLOGIE PODLE VELIKOSTI
n velké, střední, malé
Kritéria:
n počet zaměstnanců
n velikost obratu (tržeb)
n velikost kapitálu
n velikost zisku
n V ČR kombinované kritérium počet zaměstnanců a velikost obratu; malý (do 100/30 mil.), střední (do 500/100 mil.), velký (nad 500/100 mil.)
n TYPOLOGIE PODLE TYPU VÝROBY
n týká se jen podniků výrobních
(průmysl, zemědělství, stavebnictví)
Hlavní typy výrobních forem:
n výroba hromadná (jeden druh výrobku – elektrárny, doly)
n výroba druhová (jeden druh výrobku v různých specifikacích – cihelny, slévárny, pivovary)
n výroba sériová (vyrábí se v sériích, tj. skupinách, které najednou prochází výrobním procesem – strojírenství, konfekční průmysl)
n výroba kusová (různé druhy v malém množství – nábytek, oděvy na zakázku)